Αγαπητοί Γονείς & Κηδεμόνες
Εκκινώντας από την επιδίωξη και στόχο μας να συν-δημιουργήσουμε ένα σχολείο ανοικτό στην κοινωνία, τέτοιο που να αφουγκράζεται τα κοινωνικά προβλήματα και να τα θέτει υπό διαπραγμάτευση, προχωρήσαμε μέσα στην εβδομάδα, με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα Κατά της Βίας και του σχολικού εκφοβισμού, σε δράσεις και πρακτικές που αποσκοπούν στην κριτική διερεύνηση και προσέγγιση του φαινομένου της Βίας.
Στη βάση αυτών των αρχών επαναπροσεγγίζουμε την έννοια του σχολικού εκφοβισμού γνωρίζοντας ότι ο επιθετικός του προσδιορισμός του τείνει να εγκλωβίζει τόσο χωρικά όσο και χρονικά και να προσεγγίζει αποσπασματικά κοινωνικά φαινόμενα βίας προωθώντας έναν «ηθικό πανικό» που περισσότερο ακινητοποιεί, αποκρύπτοντας τα κοινωνικά αίτια της βίας και κατ’ επέκταση αδυνατίζει την όποια προσπάθεια περιορισμού της (περισσότερα στην παλαιότερη ανάρτησή μας: Για μια κριτική προσέγγιση του σχολικού εκφοβισμού).
Πιστοί στη βασική μας αρχή, όπως αυτή διατυπώνεται στην Πολιτική του Σχολείου μας, εφαρμόζουμε μηδενική ανοχή σε φαινόμενα λεκτικής, σωματικής, ψυχολογικής βίας, από όπου κι αν προέρχονται.
Επιπλέον, αναπτύσσουμε δράσεις που στόχο έχουν να ευαισθητοποιήσουν τη σχολική κοινότητα προάγοντας αρχές της αλληλεγγύης, της φιλίας και του σεβασμού στη διαφορετικότητα επιζητώντας από τους/τις μαθητές/τριές μας να προσεγγίζουν κριτικά τα διάφορα θέματα που διαπραγματεύονται στο σχολείο.
Έτσι και τώρα, έχοντας ως βάση την επικαιρότητα (ιώσεις, προσφυγικό, μεταναστευτικό, κλπ) που, μέσω των ΜΜΕ επιφέρουν μια ‘επιδημία φόβου’ θέσαμε τα θέματα αυτά σε διαπραγμάτευση όπου οι μαθητές/τριές μας, μέσα από ποιήματά τους και σκίτσα προσεγγίζουν κριτικά το ρόλο των ΜΜΕ στην ‘επιδημολογία του φόβου’.
Ανακαλύπτουν την ιδεολογική χρήση της γλώσσας, τη σημασία της μεταφοράς, της παρομοίωσης, τη σημειωτική της γλώσσας, τις δηλώσεις και συνδηλώσεις που αυτή επιτελεί, το ρόλο της εικόνας και του ήχου στη διάδοση του μηνύματος και της πληροφορίας.
Μέσα από διάφορες δράσεις, οι μαθητές/τριές μας μαθαίνουν πώς να διαχειρίζονται ποικίλες περιστάσεις που δύναται να συναντούν όχι μόνο στο χώρο του σχολείου αλλά και αλλού καλλιεργώντας και αναπτύσσοντας αξίες και αρετές της συνεργατικότητας της φιλίας, της δικαιοσύνης.
Συγχρόνως, καλούμε τους γονείς να στέκονται κι αυτοί με κριτική διάθεση απέναντι στην ‘επιδημιολογία του φόβου’ που στη βάση μιας αποκαλυψιακής επιχειρηματολογίας, διαμορφώνει μια επιβιωτική κουλτούρα που τείνει να είναι ευαίσθητη για το άμεσο και αδιάφορη για τις κοινωνικές δυνάμεις που καθορίζουν το άμεσο.
Κατά αυτό τον τρόπο εκλογικεύονται πρακτικές μεγαλύτερης συμβολικής βίας, (εντατικοποίηση ελέγχων, στιγματισμός ατόμων και ομάδων)
Αντ’ αυτού πιστεύουμε ότι ο υπεύθυνος πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης και ο κριτικά σκεπτόμενος πολίτης ανθίσταται στις προκλήσεις του θυμικού και χρησιμοποιεί τη λογική του για την αντιμετώπιση των ζητημάτων που τον απασχολούν.
Με τη στάση μας και το παράδειγμά μας διδάσκουμε τα παιδιά μας να αναπτύσσουν και να καλλιεργούν τις απρόσωπες αρετές της νηφαλιότητας, της ήρεμης σκέψης, της ψυχραιμίας, του ηθικού θάρρους και του σεβασμού, στην ανάληψη της προσωπικής ευθύνης απέναντι στην κοινωνικό καλό.
Με εκτίμηση
Ο Διευθυντής
Κωνσταντίνος Βασιλειάδης